Jeszcze wrzesień, a my piszemy o świętach… przesada? Niemal każdego roku nasi klienci wydają się zaskoczeni nadchodzącym Bożym Narodzeniem, co wnioskujemy z nerwowego poszukiwania przez nich upominków świątecznych, które trwa do ostatniej chwili. Stąd pomysł, aby przygotować kilka podpowiedzi, które w tym roku ułatwią Wam ten wybór i pomogą zamknąć temat, zanim jeszcze w sklepach usłyszycie Last Christmas 😉
Wybierz klientów, których chcesz nagrodzić najbardziej
Upominki rozdawane w tym czasie są zwykle formą podziękowania za współpracę i podtrzymania pozytywnych relacji, wiążących nas z naszymi partnerami biznesowymi. Wiele firm staje jednak przed dylematem: których klientów obdarować, kiedy budżet na upominki jest ograniczony? Można oczywiście wybrać kilku największych partnerów handlowych i skupić się na nich. Jednak lepszym rozwiązaniem będzie uwzględnienie wszystkich klientów, którzy razem przecież przyczyniają się do sukcesu Twojej firmy. Oczywiście nie nakłaniamy do bezgranicznego powiększania budżetu – jest inne rozwiązanie.
Podziel swój budżet np. na 3 części (mogą być równe, ale nie muszą), a klientów skategoryzuj i przydziel do 3 grup. Do każdej przypisz określoną część budżetu.
Kryterium podziału może być np. wielkość obrotów w ostatnim roku lub inne, które uznasz za właściwe, ale proponujemy powiązać je mimo wszystko z twardymi danymi z obszaru sprzedaży.
Zgodnie z zasadą Pareto 20% klientów realizuje 80% obrotów, więc szybko zauważysz, że w jednej z grup jest niewielu, ale bardzo znaczących klientów, a w innej klientów jest wielu ale łącznie realizują oni niewielką część Twojej sprzedaży. Pojawi się też środkowa grupa, gdzie znajdą się klienci perspektywiczni jeśli chodzi o wzrost sprzedaży, ale nie realizujący jeszcze dużych zakupów.
Ustal progi cenowe upominków – dla każdej kategorii
Mając wyodrębnione kategorie, podziel budżet zaplanowany dla każdej z nich przez ilość osób, jakie masz do obdarowania i w ten sposób ustal progi cenowe upominków w każdej kategorii. Naturalnie możesz dokonać tutaj korekty zgodnie z własnymi preferencjami, ale działając zgodnie z tym schematem masz już podstawowy plan działania.
Dla klientów, z którymi realizujesz największe transakcje lub też są lojalni i współpracują zTwoją firmą od lat, nazwijmy ich VIP, potencjalna cena upominku będzie znacznie większa, ponieważ jest ich zwykle znacznie mniej. W związku z tym prezent dla nich może być bardziej okazały.
Natomiast w pozostałych grupach będą to mniej wystawne upominki, ale z pewnością uda się znaleźć coś, co sprawi miłą niespodziankę, np. mały zestaw eleganckich bombek czy opakowanie świątecznych słodyczy przywołujących przyjemne skojarzenia.
Bycie obdarowanym wywołuje pozytywne wrażenia – zadbaj aby wiązały się z Twoją firmą
Klient, który nie realizuje dużych zakupów na pewno nie oczekuje od nas drogocennego upominku. Tym bardziej pozytywne wrażenie, wywołane przez sam fakt bycia obdarowanym, z pewnością pozostanie na długo. Z drugiej strony klient, który jest jednym z filarów naszej działalności może poczuć się doceniony, kiedy otrzyma świąteczny upominek i warto, aby było to coś z wyższej półki.
W każdym ze wspomnianych przypadków liczy się pamięć i skojarzenie podarku z Twoją firmą. Zadbaj, aby prezent był obrandowany i aby widoczne na nim było Twoje logo. Może to być nadruk na samym upominku, jeśli będzie to eleganckie i gustowne rozwiązanie lub personalizowane dla Twojej firmy opakowanie prezentu.
Czym obdarować klientów?
To, co wybierzesz, poza wysokością budżetu, zależy też od ilości klientów i poziomu personalizacji prezentów, jaki chcesz wprowadzić. Jeśli planujesz obdarować 10 klientów, dla każdego możesz wybrać indywidualny prezent – oczywiście jeśli masz na to czas i znasz swoich klientów na tyle, aby próbować trafić w ich gust. Jeśli tak jest z pewnością właściwie dobierzesz upominek.
Przy większej ilości, np. 100 osób, sprawa jest już bardziej skomplikowana 🙂 Wtedy polecamy dobranie dla każdej kategorii standardowych upominków, które będą na tyle uniwersalne, że praktycznie w każdym przypadku znajdą zastosowanie. Może to być termos z zimowymi emblematami – przydatny w mroźne wieczory, ciepły koc, zestaw świeczek zapachowych, albo przydatny elektroniczny gadżet, który będzie wykorzystywany cały rok. Decydując o tym co będziesz wręczał przeanalizuj strukturę swoich klientów – czy są to w większości Panie czy Panowie? W jakim wieku? Jakie mogą być sposoby spędzania przez nich wolnego czasu? Czym się interesują? Stworzenie persony klienta przydatne jest nie tylko w targetowaniu kampanii content marketingowych, warto wykorzystać je także podczas doboru upominków.
Nie czekaj z zamówieniem do ostatniej chwili!
No i najważniejsze. Nie czekaj z zamówieniem do ostatniej chwili. Jak pewnie już kiedyś zdarzyło Ci się odczuć, odkładanie zamówienia na ostatni moment kończy się zwykle stresem . W okresie przedświątecznym terminy realizacji są dłuższe ze względu na ilość zamówień. Zarówno producent czy dystrybutor upominków, które wybrałeś, drukarnia, która będzie znakować Twój upominek, jak i firma transportowa, która będzie go dostarczać do klientów, jeśli nie wręczasz prezentów osobiście, mają w tym czasie wzmożoną ilość zamówień. Oszczędź sobie stresu i zaplanuj wszystkie działania wcześniej, a w okresie przedświątecznym skup się na atmosferze i przygotowaniach do swoich rodzinnych Świąt 🙂