Gadżet jest narzędziem marketingowym, wspiera promocję produktu, usługi czy wydarzenia. Powinien być więc dopasowany do innych działań marketingowych.

Grupa docelowa klientów definiuje gadżet

Gadżet nie funkcjonuje bez kontekstu. Ważne jest jaki cel chcemy osiągnąć, wręczając go, a także jaki komunikat ma nieść ze sobą.

Gadżet wpisany w kontekst

Wybierając taki upominek koniecznie należy uwzględnić, kto stanowi naszą grupę docelową. Dzięki temu zidentyfikujesz potrzeby klientów i być może trafisz w dziesiątkę, wręczając im coś, co bardzo im się przyda.

Nie bez znaczenia jest także okazja. Upominek powinien wpisać się w kontekst sytuacji, kiedy jest wręczany. Ważne, by pasował do charakteru i tematu wydarzenia lub okazji, pory roku… aby pojawiła się nić wiążąca go z sytuacją, w jakiej się pojawił. Zdarzyło się, że podczas spotkania networkingowego w większości męskim gronie, sponsorowanego przez salon sprzedający luksusowe samochody, wręczono mi torbę z upominkami. Były to kosmetyki: balsam do ciała i płyn do płukania jamy ustnej… Pomijając dyskusyjność takich upominków samych w sobie (wrażliwe osoby mogłyby zinterpretować płyn do płukania ust jako sugestię…) prezenty te w żaden sposób nie pasowały do charakteru wydarzenia, grupy osób zgromadzonych podczas spotkania, tematu, a nawet sponsora. W sumie nie wiem jak pojawiły się w tych torbach, nie niosły za sobą kompletnie żadnego przekazu. Były tak nietrafione, że aż zapadły w pamięć. Na długo…

Nie zmuszaj obdarowanego gadżetem by zastanawiał się o co chodzi… Dopasuj upominek do wydarzenia, akcji, pory roku – np. wakacji. Tak, by od razu wiedział, na zasadzie jakich skojarzeń go otrzymał.

Praktyczny gadżet ? Czy raczej oryginalny?

Poza kontekstem ważny jest cel wręczenia upominku. Celem może być zainteresowanie wydarzeniem czy nowym produktem, podziękowanie za współpracę, przypomnienie o evencie… Ma on sprawić, że w pamięci obdarowanego pozostaną one na dłużej, kojarząc się pozytywnie. Im częściej upominek będzie wykorzystywany, tym bardziej spełni to zadanie. A żeby był wykorzystywany musi być praktyczny. Czy oznacza to, że nie może być oryginalny? Ależ skąd. Najlepiej sprawdzi się połączenie tych dwóch cech.

Propozycje gadżetów J&P Nadruki Reklamowe znajdziesz tutaj

Więcej na temat upominków marki w służbie sprzedaży znajdziesz w OOH Magazyn